جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی : چالش جدی استان، عدم بهره برداری بهینه از منابع آب موجود است!

جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی : چالش جدی استان، عدم بهره برداری بهینه از منابع آب موجود است!

به گزارش کارشناسان مرکز خدمات سرمایه گذاری استان سمنان :

جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی  با حضور دکتر آشناگر استاندار محترم ومدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان و سایر اعضا در سالن جلسات اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاوررزی استان سمنان تشکیل گردید.


امیر خلیلی خواه، مدیر کل امور اقتصادی و دارایی در این جلسه بیان نمود:

شاهد توزیع نامتعادل آب مصرفی در بین بخشهای عمده اقتصادی در استان هستیم.که اگر بهره وری منابع را مد نظر قرار دهیم می توان به الگوی مناسب دست یافت چرا که تقاضای روز افزون آب در دیگر بخش ها از جمله صنعت،شرب و... از چالش های جدی استان بوده و در صورت ادامه روند حاضر همچنان باقی خواهد بود.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان در ادامه افزود:بررسی ها نشان می دهد که سهم اشتغال در بخش کشاورزی استان در سال98 ،15.8% است و سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی استان کمتر از 15 درصد است و این در حالی است که بیش از 85% منابع آبی استان به بخش کشاورزی اختصاص می یابد و در مقابل بخش صنعت استان با بیش از 34 درصد اشتغال  و بیش از 27 درصد از سهم تولید ناخالص داخلی استان کمتر از 5 درصد آب استان را مصرف می کند که 80 درصد آب مورد نیاز از منابع زیرزمینی استان تامین می شود که متاسفانه بهره وری چاه های اختصاص یافته بین 20 تا 25 درصد چاههای بخش کشاورزی و شرب است که باعث می شود قیمت تمام شده آب صنعت و همچنین تامین آب با مشکل جدی مراجعه شود،لذا تعادل بخشی منابع آب امری الزامی است.

همچنین در این جلسه مباحثی در خصوص مشکلات تعهدات ارزی صادر کنندگان و مشکلات تامین آب بخش صنعت نیز مطرح گردد.

سمنان، خیابان طالقانی، سازمان امور اقتصادی و دارایی استان
+98 23 33321910
info[at]investinsemnan[dot]ir